Προβολή Θέματος



Περιεχόμενο   Λύση-Απάντηση   Πληροφορίες

Κείμενο 1

Αφίσα του Γιώργου Παντούλα για το 15ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ. Πηγή Δημιουργικά Κύματα: http://www.dimiourgikakimata.gr/index.php?/project/-s-ss/. (τελευταία πρόσβαση 11/04/2014).

Κείμενο 2

- Τι είναι «ρατσιστής»;

- Ρατσιστής είναι αυτός που, με το πρόσχημα ότι δεν έχει το ίδιο χρώμα δέρματος ούτε την ίδια γλώσσα ούτε τον ίδιο τρόπο να γιορτάζει με κάποιον άλλο, πιστεύει ότι είναι καλύτερος, ας πούμε ανώτερος, απ' αυτόν που είναι διαφορετικός από τον ίδιο. Επιμένει να πιστεύει ότι υπάρχουν πολλές φυλές και λέει στον εαυτό του: «Η δική μου φυλή είναι ωραία και ευγενική. Οι άλλες είναι άσχημες και κτηνώδεις».

- Δεν υπάρχει μια φυλή που να είναι καλύτερη;

- Όχι. Ορισμένοι ιστορικοί, το 18ο και το 19ο αιώνα, προσπάθησαν να αποδείξουν ότι υπάρχει η λευκή φυλή, που είναι δήθεν καλύτερη στο σωματικό και στο διανοητικό επίπεδο απ' ό, τι η υποτιθέμενη μαύρη φυλή. Εκείνη την εποχή, πίστευαν ότι η ανθρωπότητα χωριζόταν σε πολλές φυλές. Ένας ιστορικός (ο Ερνέστ Ρενάν, 1823-1892) προσδιόρισε μάλιστα και τις ανθρώπινες ομάδες που ανήκαν στην «κατώτερη φυλή»: ήταν οι μαύροι της Αφρικής, οι αυτόχθονες της Αυστραλίας και οι Ινδιάνοι της Αμερικής. Γι' αυτόν, «ο μαύρος είναι σε σχέση με τον άνθρωπο αυτό που είναι ο γάιδαρος σε σχέση με το άλογο», δηλαδή «ένας άνθρωπος που του λείπει η νοημοσύνη και η ομορφιά»! Όμως, όπως είπε ένας καθηγητής της ιατρικής ειδικός στο αίμα, «οι καθαρές φυλές, στο ζωικό βασίλειο, δεν μπορούν να υπάρξουν παρά μόνο σε πειραματική κατάσταση, στο εργαστήριο, όπως συμβαίνει με τα ποντίκια για παράδειγμα». Προσθέτει ότι «ανάμεσα σ' έναν Κινέζο, σ' έναν κάτοικο του Μάλι και σ' ένα Γάλλο υπάρχουν περισσότερες κοινωνικοπολιτιστικές παρά γενετικές διαφορές».

 (Tahar Ben Jelloun, Ο ρατσισμός όπως τον εξήγησα στην κόρη μου, εκδ. «Νέα Σύνορα»-Α. Α. Λιβάνη, Αθήνα 1998, σ. 35-36).

Δραστηριότητες

  1. α)Ποιο θεωρείς ότι είναι το βασικό μήνυμα του Κειμένου 1; β)Ποιο είναι το καλλιτεχνικό «εύρημα» που κάνει το μήνυμα δραστικότερο;
  2. Πώς συνομιλεί το Κείμενο 1 με τα επιχειρήματα του ρατσιστή, όπως αυτά παρουσιάζονται στο Κείμενο 2